Du är här:Start > PASTORSBLOGGEN

17 feb fredag

Radikal vardagstro!

Vilken förmån det är att få vara pastor. Att varje dag få möta människor och se hur Gud är en naturlig del av människors vardag. Det är vardagstro; inte bara att bli medveten om att Gud är med i vardagen utan att koppla upp med Gud som redan är och finns i det som är vår vardag.

I söndags predikade jag om radikal vardagstro. Jesus var radikal. Att vara radikal betyder inte att stå på tå och ropa sanningar högst. Att vara radikal är att våga vara annorlunda, att våga bryta med tradition och mönster när sådana utgör ett hinder. Att vara radikal kan innebära att stå upp för den som är svag, att ge röst åt den som inte har någon röst, att ta risker och att bli missförstådd. Att likt den barmhärtige samariten stanna vid den som är slagen och tilltufsad och bli till hjälp och välsignelse. Att inte stänga sina ögon för nöden och människors behov utan att se och fyllas av medlindande. Att inte gå förbi som prästen eller leviten. Helt enkelt att bli medveten om sin värld, den värld som finns runt omkring mig, ja det som är min vardag. Den värld som Jesus kom till och älskar!

Kristen tro är radikal. Den som vill ta till sig Bibelns budskap och genom relation följa Jesus kommer att inse att utmaningarna inte saknas. Ibland säger vi att vi har problem med en del i Bibeln som vi inte förstår, jag vill vända på det och säga att problemet för oss, eller för att bli ännu mer personlig, för mig, snarare är det jag förstår men ändå inte låter påverka eller förändra mitt liv. Jag vet ju egentligen att jag borde vara den barmhärtige samariern i texten, men att jag så ofta istället är prästen och leviten som går förbi. Kristen tro är inte en religion eller ett lärosystem. Kristen tro är en relation med Jesus Kristus och ett liv i Hans efterföljelse. Det som behövs idag är inte fler religiösa människor som är fromma och präktiga. Det som behövs är vanligt folk som blir förvandlade i mötet med Jesus, ett möte som ställer allt på sin spets och berör varje del av livet och vardagen.

Funderar du på kristen tro? Då skall du börja läsa evangelierna i Bibeln och lära känna huvudpersonen Jesus Kristus och se hur han mötte och förvandlade människor, och vad det sedan innebar för deras liv i vardagen. Läs gärna berättelsen om "Den barmhärtige samariern" i Lukas kapitel 10:25-37.

Jag önskar dig allt gott och Guds välsignelse i din vardag!

/Thomas

2 feb torsdag
18 jan onsdag

VARDAGSTRO

Hej vänner!

Det känns roligt att få skriva mitt första blogginlägg på vår nya hemsida. Hoppas att du trivs med hemsidan och tycker att den är informativ och trevlig. Vi kommer att göra allt vi kan för att hålla den fräsch och uppdaterad.

Den här veckan inleder vi vår nya gudstjänstserie om Vardagstro. Det skulle vara väldigt roligt om du ville vara med på den resan. Varje söndag kommer vi att i våra predikningar lyfta fram det här temat från olika infallsvinklar.

När jag skall försöka besvara frågan om vad jag menar med vardagstro så tänker jag som så här; att tron inte bara får bli en söndagsgrej då jag ger Gud lite tid för att sedan resten av veckan själv vara herre på täppan.

Vidare tänker jag att det finns en risk att vi delar upp livet i olika delar tex. andligt liv och vanligt liv. Som jag ser det så har vi Ett liv och det livet är en helhet som Jesus är mycket intresserad av! Han vill finnas med i allt som rör våra liv och Han vill att vi låter Honom få finnas med i allt som rör våra liv. Vardagstro är relation och inte religion.

Jag tror att mycket handlar om att bli medveten om Hans närvaro i våra liv och i vår vardag och utifrån den insikten kan vi på ett naturligt sätt leva vårt kristna liv i vardagen.

Det här var bara några tankar om vardagstro det kommer fler längre fram. Fundera gärna själv på vad vardagstro innebär för dig.

Till sist vill jag bara hälsa dig välkommen till vår kyrka på söndag kl. 11.00. Vår ungdomspastor Jakob Freiman kommer att predika och så blir det söndagsskola för barnen och efter gudstjänsten delar vi gemenskapen vid kyrkkaffet!

Vi ses i kyrkan!

Thomas

12 jan torsdag

Kyrkan mitt i vardagen

Hej!

Först och främst vill jag säga varmt välkommen till Pingstkyrkans nya hemsida. Vi har jobbat intensivt för att skapa en bra hemsida, där du som besökare ska få möjlighet att på bästa sätt ta del av det som sker i vår församling. Jag hoppas verkligen att du ska tycka om den.

Det som har fascinerat mig under arbetets gång, med hemsidan, är just den rikedom av människor man möter i olika sammanhang. Allt från barn till äldre har möjligheten att få ta del av det som sker i församlingen. Det är fantastiskt att vi kan möta så många olika generationer. Det är vår längtan att vara en församling för alla människor.

Jag och min familj har nu bott i Avesta i fyra månader. Vi trivs jättebra! Just nu har vi, som församling, en bönevecka då vi samlas för att be och lovsjunga Gud. Jag tror att Gud är intresserad av vår bön till Honom och att det sker saker när vi ber. Det får vi aldrig tappa bort. Temat för böneveckan är frimodig vardagstro, något som jag verkligen brinner för att förmedla och själv få leva i mer. Min bön är att du och jag som tror på Gud, men även du som ännu inte lärt känna Jesus, ska få upptäcka livet med honom ännu mer och att han vill leda oss i vår vardag.

Jag önskar er alla en välsignad vecka och hoppas vi ses i kyrkan!

Mvh Jakob Freiman

5 jan torsdag

GOTT NYTT ÅR!

Vi ser verkligen fram emot att få arbeta tillsammans med varandra och församlingen under detta nya år 2012. Här vill vi bara önska alla ett Gott Nytt År och massor av välsignelser från Herren.

Hoppas att vi ses i kyrkan!

Om bloggen

Här kommer församlingens pastor Patrick Larsson dela tankar och funderingar som gäller församlingen, vardagslivet och olika händelser i smått och stort.

pingst.avesta@crossnet.se